Νηστεία για πολλούς,«ανάσταση» για λίγους

• Πάνω τα δώρα (10%) και οι αλυσίδες τροφίμων (5%), στα ίδια επίπεδα τα παιχνίδια
• Κάτω η ένδυση- υπόδηση (10%), τα καλλυντικά (5%) και τα ηλεκτρικά είδη Η οικονομική κρίση δείχνει τα... δόντια της και στην πασχαλινή αγορά.


Αν και οι Έλληνες παραδοσιακά ψωνίζουν την τελευταία στιγμή την περίοδο των εορτών, ωστόσο τα μέχρι τώρα δεδομένα δείχνουν μειωμένο αγοραστικό ενδιαφέρον.

Μπορεί οι προσδοκίες για βελτίωση της εικόνας και τόνωσης των πωλήσεων και των εσόδων λόγω του Πάσχα να ήταν αυξημένες, όμως, οι εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.

Της Εύης Κατσώλη


Μάλλον «ανάσα» για λίγους και... πόνος για τους πολλούς είναι οι φετινές γιορτές, με την αγορά να κινείται σε δύο ταχύτητες.

Με τον συνολικό τζίρο της πασχαλινής αγοράς να κυμαίνεται συνήθως γύρω στα 500 εκατ. ευρώ περίπου, οι περισσότεροι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι την τρέχουσα χρονιά θα κινηθεί 10%- 15% χαμηλότερα.

Δηλαδή «νηστίσιμος» θα είναι και ο τζίρος, κοντά στα 425- 450 εκατ. ευρώ.

Μια «αιμορραγία» 50- 75 εκατ. ευρώ που έρχεται να προστεθεί στην τεράστια «τρύπα» που έχει η αγορά από τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, χάνοντας πάνω από 1 δισ. ευρώ από τον τζίρο της.

Η μέχρι στιγμής κίνηση χαρακτηρίζεται μάλλον υποτονική με τους περισσότερους να διατηρούν την ελπίδα πως θα αυξηθεί προς το τέλος της Μεγάλης Εβδομάδας και ειδικά μετά και την καταβολή του δώρου του Πάσχα.

Η πολιτική αβεβαιότητα και η οικονομική ανασφάλεια που προκαλούν οι ατέρμονες διαπραγματεύσεις με τους δανειστές και οι πληροφορίες που θέλουν τη χώρα να «στεγνώνει» από ρευστότητα μέσα στον Απρίλιο, έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές να προχωρούν σε συγκρατημένες δαπάνες, αλλά και τους επιχειρηματίες σε πιο περιορισμένες παραγγελίες προϊόντων.

Μόνο για τα «αναγκαστικά» ψώνια ξοδεύουν περισσότερα οι καταναλωτές, με τα καταστήματα των τροφίμων, των παιδικών δώρων και των παιχνιδιών να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό πελατών αυτές τις ημέρες.

Παραδοσιακά, τα παιχνιδάδικα πραγματοποιούν το 10% των ετήσιων πωλήσεών τους αυτές τις ημέρες και η ίδια τάση παρατηρείται και για τις εφετινές γιορτές.
Μάλιστα, με τις λαμπάδες να έχουν την... τιμητική τους και τις εταιρίες να έχουν προσθέσει στα ράφια τους και οικονομικότερες λύσεις, οι εκτιμήσεις για την κίνηση στα καταστήματα παιχνιδιών κινούνται στα ίδια επίπεδα περίπου με πέρυσι, κοντά στο +/- 10%.

Αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες τροφίμων βλέπουν την τρέχουσα περίοδο την κίνηση πιο αυξημένη κατά 5% σε σχέση με προηγούμενες περιόδους, ενώ αθροιστικά για τα καταστήματα με παιδικά δώρα η κίνηση φτάνει το +10%.

Πρώτο crash test για τον εμπορικό κόσμο, ήταν η Κυριακή των Βαΐων, που ο τζίρος υποχώρησε σε ποσοστό 20% σε σχέση με την ίδια ημέρα την περσινή χρονιά, οπότε και πάλι ήταν ανοιχτά τα καταστήματα.

Και πάλι, όσες αγορές έγιναν εκείνη την ημέρα αφορούσαν κυρίως τα πασχαλινά είδη και όχι άλλα προϊόντα που για πολλούς θεωρούνται πλέον «είδη πολυτελείας».

ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΤΗ «ΤΡΟΧΙΑ»

Στον... αντίποδα κινούνται όμως, άλλοι παραδοσιακοί κλάδοι ακόμη και μικρότερα καταστήματα τροφίμων.

Μικρή αγοραστική είναι η κίνηση σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, με ρυθμούς από -10% έως -18%, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη με εξαίρεση συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που έχουν τη μορφή δώρου (όπως tablets, κινητά τηλέφωνα κ.α.), αλλά και τα καλλυντικά με μια μείωση πωλήσεων της τάξεως του -5% με -8%, ακολουθώντας στην ουσία την ίδια πτωτική τροχιά του τελευταίου έτους με εξαίρεση κάποιες μικρές «αναλαμπές».

Αν και μέχρι σήμερα ο εμπορικός κόσμος θεωρεί ότι δεν είναι ασφαλές να βγάλει συμπεράσματα ως προς το πού θα καθίσει τελικά ο τζίρος και η επισκεψιμότητα, ωστόσο μέχρι και τη Μεγάλη Τετάρτη ο κόσμος περιοριζόταν απλώς στη «βόλτα» και έρευνα αγοράς, ενώ το αγοραστικό ενδιαφέρον μάλλον καταγραφόταν μικρό.

Αλλά και οι περισσότεροι εμπορικοί δρόμοι στα μεγάλα αστικά κέντρα παρουσιάζουν μικρότερη κίνηση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ ούτε στις τουριστικές περιοχές παρατηρήθηκε ικανοποιητική κίνηση λόγω του Καθολικού Πάσχα, αλλά και της πρόωρης έναρξης της τουριστικής περιόδου.

Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν λιγότεροι ευχαριστημένοι και πολλοί δυσαρεστημένοι επιχειρηματίες που κρατούν μικρό (πασχαλινό) καλάθι.

-2% ΤΑ ΑΥΓΑ

Στο μισό η ζήτηση για το κρέας

Μέχρι και στο Bloomberg έφτασε να γίνει θέμα το αρνί, με κρεοπώλες της Βαρβακείου να υποστηρίζουν ότι οι Έλληνες δεν αγοράζουν πλέον ολόκληρο αρνί επειδή δεν έχουν χρήματα.

Μπορεί το κρέας και ειδικά το αρνάκι να έχει την... τιμητική του στο γιορτινό τραπέζι, όμως, η ζήτηση έχει πέσει στο μισό (-50%) εφέτος σε σχέση με πέρυσι με τα μέχρι τώρα στοιχεία. Σε αυτό βέβαια, έχει συμβάλλει και η αύξηση της τιμής του αρνιού στα 10 ευρώ.

Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρέατος (ΠΟΚΚ), Σταύρος Πέρρος, «η κίνηση στην αγορά και στα κρεοπωλεία είναι υποτονική, καθώς ο κόσμος δεν έχει χρήματα, αλλά ούτε και καλή ψυχολογία για να αγοράσει.

Μέχρι και τη Μεγάλη Τετάρτη, βάσει της κίνησης ως χθες, αυτή κυμαινόταν -50% κάτω που σημαίνει και μικρότερες πωλήσεις.

Φέτος είναι πολύ φειδωλοί οι Έλληνες και κινούνται μάλλον συγκρατημένα και συντηρητικά. Οι τιμές βέβαια, είναι υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, λόγω έκτακτων γεγονότων που επηρέασαν την τιμή του κρέατος».

Τα κόκκινα αυγά έχουν συνδεθεί με ένα από τα πιο γνωστά έθιμα του Πάσχα, καθώς πάνω από 200 εκατομμύρια αυγά «σπάζουν» από το τσούγκρισμα την περίοδο αυτή.

Αν και εφέτος οι πωλήσεις τους είναι ανοδικές δεδομένου και ότι πρόκειται για ένα φθηνό τρόφιμο, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποι του κλάδου και αυτός έχει δεχτεί πλήγμα από την κρίση, έστω και μικρότερο σε σύγκριση με άλλα αγαθά.

Η υποχώρηση των πωλήσεών τους φτάνει το 2% και εν πολλοίς οφείλεται και στο γεγονός ότι οι Έλληνες αγοράζουν λιγότερα γλυκά και άλλα είδη που απαιτούν αυγά για την παρασκευή τους.

Πάντως, οι εταιρίες υποστηρίζουν πως η πασχαλινή περίοδος είναι διαχρονικά από τις καλύτερές τους σε σχέση με άλλες ημέρες του χρόνου.

Θετικό το πρόσημο για τα πολυκαταστήματα

Σε αντίθεση με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της γειτονιάς, με θετικό πρόσημο με τα μέχρι σήμερα στοιχεία κινούνται τα μεγάλα πολυκαταστήματα.

Κόντρα στην γενικότερη αναιμική εικόνα της αγοράς, οι καταναλωτές δείχνουν να προτιμούν τους μεγαλύτερους «ναούς του shopping» για τα ψώνια τους και την εορταστική περίοδο.

Η κίνηση από την περασμένη Κυριακή μέχρι και σήμερα, παρουσιάζει ανοδική πορεία μέρα με τη μέρα, με τις προσδοκίες των καταστηματαρχών να αυξάνονται μέχρι την τελευταία στιγμή. Περισσότερους πελάτες συγκεντρώνουν και στην περίπτωση των εμπορικών κέντρων τα καταστήματα με παιδικά είδη και είδη σπιτιού.

Ο επικεφαλής των Attica Πολυκαταστήματα, Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος και οι στενοί του συνεργάτες υποστηρίζουν πως «ο κόσμος μέχρι στιγμής έχει ανταποκριθεί θετικά και η κίνηση και ο τζίρος τόσο στα καταστήματα της Αθήνας, όσο και σε εκείνο της Θεσσαλονίκης κινείται κοντά στα περσινά επίπεδα.

Σίγουρα το παιδικό και τα είδη σπιτιού αποτελούν τις δύο βασικές κατηγορίες προϊόντων που σημειώνουν μεγαλύτερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Θεωρούμε πάντως, ότι στο τέλος της Μεγάλης Εβδομάδας ο οικονομικός απολογισμός μας θα είναι ακόμη μεγαλύτερος, αφού παραδοσιακά οι Έλληνες είμαστε της τελευταίας στιγμής».

ΔΥΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Στο +12% η Αθήνα, στο -30% η Β. Ελλάδα

Με δύο ταχύτητες κινείται και ο τουρισμός το εφετινό Πάσχα. Η μείωση των εισοδημάτων των Ελλήνων, οι χαμηλές θερμοκρασίες και η πρόωρη έλευση της εορτής του Πάσχα, κρατούν χαμηλά τις προσδοκίες των επιχειρηματιών του τουρισμού με τους περισσότερους να εκτιμούν ότι η συνολική κίνηση θα κυμανθεί σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

Το μεγαλύτερο πλήγμα φαίνεται πως δέχονται οι περιοχές της Βορείου Ελλάδας, όπου η πτώση της τουριστικής κίνησης, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Μακεδονίας- Θράκης, ενδέχεται να ξεπεράσει σε ποσοστό το -30%. Με εξαίρεση πάντως, τα επονομαζόμενα κοσμοπολίτικα νησιά (Μύκονος, Ρόδος, Σαντορίνη) και τους δημοφιλείς παραδοσιακά για το Πάσχα προορισμούς, όπως η Κέρκυρα, η Χίος κ.α., όπου οι πληρότητες των ξενοδοχείων κινούνται πάνω από 65%- 70%, ο άστατος καιρός έχει περιορίσει πολύ τις κρατήσεις σε άλλους νησιωτικούς προορισμούς.

Γι' αυτό και πολλά ξενοδοχεία σε τέτοιες περιοχές επέλεξαν να μην ανοίξουν τις μονάδες τους τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, προκειμένου να αποφύγουν αυξημένα λειτουργικά έξοδα, που δε θα καλυφθούν από τα έσοδά τους. Προτιμούν να «ριχθούν» στη... μάχη του ανταγωνισμού στη φουλ σεζόν τη θερινή, η οποία ξεκινά από τον Μάιο.

Ενθαρρυντικά παρουσιάζονται πάντως, μέχρι τώρα τα στοιχεία για την Αθήνα, καθώς εν μέσω της εορταστικής περιόδου η πρωτεύουσα παρουσιάζει αυξημένη επισκεψιμότητα από ξένους τουρίστες της τάξεως του +12% μέσα σε έναν χρόνο.

«Η κίνηση για τις εορταστικές μέρες, ήταν ιδιαίτερα θετική το καθολικό Πάσχα.

Παραδοσιακά όμως, το ορθόδοξο Πάσχα, τα αποτελέσματα των αφίξεων είναι αρνητικά, καθώς οι ξένοι τουρίστες, παραμένουν στις χώρες τους, ή όσοι έχουν έρθει, φεύγουν.

Επικρατεί μια θετική τάση, όσον αφορά στις προκρατήσεις στα ξενοδοχεία της Αθήνας, θα μπορούσε όμως να ήταν πολύ καλύτερα τα πράγματα, αν δεν επικρατούσε μια γενική θολούρα, όσον αφορά στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές», υποστηρίζει ο πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Αττικής- Αθήνας, Αλέξανδρος Βασιλικός.

Πέρα από τα ξενοδοχεία και οι κρατήσεις στα πλοία του Αιγαίου και της Κρήτης μέχρι και τις αρχές της εβδομάδας εμφανίζονταν υποτονικές, αλλά εκπρόσωποι του ακτοπλοϊκού κλάδου εξέφραζαν την αισιοδοξία τους πως θα αυξηθούν οι κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής».

Αλλά και από... αέρος τα δρομολόγια εσωτερικού θα αυξηθούν στο... παρά πέντε σύμφωνα με τις εταιρίες.

Γεγονός είναι, όπως υποστηρίζουν φορείς του τουρισμού, ότι η οικονομική κρίση έχει ως αποτέλεσμα να ενισχυθεί η παραδοσιακή τάση των Ελλήνων να περνούν τις ημέρες του Πάσχα στα εξοχικά τους ή σε σπίτια συγγενών και φίλων.

Όσον αφορά τους Έλληνες μάλιστα, αυτοί αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% της συνολικής ετήσιας τουριστικής αγοράς, όταν πριν από δέκα χρόνια περίπου το ειδικό τους βάρος ήταν πολύ μεγαλύτερο, καθώς αντιπροσώπευε σχεδόν το 1/ 3 του ετήσιου τζίρου των ταξιδιωτικών γραφείων της χώρας.

Ακόμη και στα ειδικά πακέτα με μειωμένες τιμές που προσφέρουν τα ταξιδιωτικά γραφεία, η ανταπόκριση των Ελλήνων είναι πολύ μικρή πλέον.


πηγη
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget